Ajankohtaista

Kahviautomaatti toimistoon – työhyvinvoinnin ja yrityskuvan asialla

Suomalaisilla konttoreilla ja toimistoilla kulutetaan päivittäin mielettömiä määriä kahvia. Yksin jo sen takia ei ole yhdentekevää, millaista keitetty kahvi on ja kuka sen joutuu keittämään. Tässä blogiartikkelissa kerromme, miten kahviautomaatin avulla voidaan vaikuttaa työhyvinvointiin ja yrityskuvaan. Lopuksi käymme läpi kahviautomaatin kuukausittaisia kustannuksia.

Kahvi on kiinteä osa työntekoa

Suomalaiset ovat kahvin suurkuluttajia. Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen selvitysten perusteella kahvin vuosittainen kulutus henkeä kohden on vakiintunut noin 10 kilon paikkeille, mikä merkitsee noin viittä kupillista kahvia päivässä. Kuten tiedämme, moni näistä kupeista kumotaan nimenomaan työpäivän aikana – kahvin juominen ja valmistaminen sekä siitä keskusteleminen ovat kiinteä osa työrutiinejamme. Sen vuoksi ei ole yhdentekevää, että miltä kahvi maistuu, kuka kahvin valmistaa ja mitä sen avulla viestitään työntekijöille sekä asiakkaille.

Listasimme viime syksynä 9 seikkaa, jotka puoltavat kahviautomaatin hankkimista toimistoon. Suurimmalla osalla tuon listan kohdista on suoria tai vähintäänkin epäsuoria vaikutuksia työntekijöiden viihtyvyyteen ja työhyvinvointiin sekä toisaalta asiakkaiden ja muiden toimistolla vierailevien mielikuviin yrityksestä.

Kahviautomaatin vaikutukset työhyvinvointiin

Jos mietitään työntekijöiden hyvinvoinnin ja työpaikan viihtyvyyden kannalta, kahviautomaatilla on muutamakin erilainen vaikutus.

Ensinnäkin, kahviautomaatin kahvi on aina tasalaatuista ja tuoretta – suoraan pavuista jauhettua. Kenenkään ei siis tarvitse hörppiä tunteja seisonutta liisteriä. Hyvää kahvia sen sijaan juo aina mielellään.

Toisekseen, kahviautomaatista saa kukin työntekijä juuri sellaista juomaa kuin mieli tekee. Peruskahvin lisäksi valikoimasta löytyy mm. espressoa, cappuccinoa sekä muitakin juomalaatuja, kuten kaakaota ja erilaisia mehuja. Ja juoman vahvuutta voi tietenkin vielä säätää omaan makuun sopivaksi. Jokainen voi siis työpaikalla nauttia taukojuomansa itselleen sopivimmalla tavalla.

Kolmanneksi täytyy vielä mainita tietenkin kahvin keittämisen ikeestä vapautuminen. Kahviautomaatti valmistaa kahvin alusta loppuun täysin itsekseen, joten kenenkään ei tarvitse käyttää kallisarvoista työaikaansa kahvipannun lataamiseen.

Kaikki edellä mainitut ovat niitä kuuluisia pieniä asioita, jotka kuitenkin konkretisoituvat työpaikalla joka ikinen päivä. Kahvitauot ovat niin iso osa meidän suomalaisten työntekoa, että kun tällaiset pienet asiat ovat kunnossa, on työpaikka kertaheitolla viihtyisämpi ja se ei voi olla vaikuttamatta osaltaan myös työhyvinvointiin.

Kahviautomaatti auttaa yrityskuvan kohentamisessa

Yrityskuvan kohentamisen näkökulmasta kahviautomaatin eduksi voi laskea ihan ensimmäiseksi sen, että kahviautomaatin avulla koskaan ei voi käydä niin, että palaveri on käynnistymässä, asiakkaan delegaatio on jo saapunut paikalle ja kahvipannussa on jäljellä juuri ja juuri puolikkaan kupillisen verran kahvia. ”Odotellaan hetki kun kahvi tippuu.” Ei näin.

Kahvia on siis asiakkaille (ja omille työntekijöillekin) aina saatavilla, olipa ajankohta mikä tahansa. Tämän lisäksi kahviautomaatti lukuisine juomavalikoimineen voi olla sellainen yksityiskohta, joka jää asiakkaalle mieleen vierailultaan. Lisäksi kahviautomaatin näytölle voidaan määrittää virransäästötilassa pyörimään yrityksen omaa materiaalia ja kuvastoa ja tällä tavoin vahvistaa niin sisäistä kuin nimenomaan ulkoistakin viestintää.

Kahviautomaatti toimistoon – mitä se maksaa?

Kahviautomaatin kustannukset vaihtelevat riippuen siitä, millaisen laitteen ja millaisen palvelupaketin yritys haluaa hankkia. Kahviautomaatti vuokrataan käytännössä aina määräaikaisella sopimuksella ja kiinteällä kuukausihinnalla, johon tapauksesta riippuen voidaan leipoa sisään kuukausittaiset raaka-aineiden toimitukset ja säännölliset puhdistukset. Karkeasti arvioiden voidaan sanoa, että tehdaskunnostetun laitteen kohdalla selvitään useimmiten selkeästi alle sadan euron kuukausisatsauksilla.

Tätä kustannusarviota makustellessa on hyvä laskeskella mahdollisia aikasäästöjä, joita yritykselle tulee, kun kahvinkeitto jää historiaan. Lähdetäänpä vaikka liikkeelle seuraavilla arvioilla: yrityksessä keitetään kahvia kolmesti päivässä (aamu-, lounas- ja iltapäiväkahvit) ja kuhunkin kahvinkeittosessioon uppoaa yhdeltä työntekijöistä 5 minuuttia työaikaa. Päivässä kahvinkeittoon kuluu siis yhteensä 15 minuuttia, mikä tekee kuukaudessa (20 työpäivää) sellaiset 300 minuuttia eli tasan 5 tuntia.

Onko 5 tuntia sitten paljon vai vähän, se on varmasti kunkin yrityksen ja yrityspampun itse päätettävissä, mutta jos vaa’an toisella puolella mollottaa vajaan sadan euron kiinteä kuukausimaksu ja toisella puolella 5 tuntia tehokasta työaikaa, niin kyllähän vastaus useimmissa tapauksista on ilmiselvä – etenkin kun vielä huomioidaan edellä kuvatut kahviautomaatin vaikutukset työhyvinvointiin ja yrityskuvaan.

__

Millainen kahviautomaatti sopisi teidän työpaikallenne? Ota meihin yhteyttä ja selvitetään se yhdessä! Soita numeroon 010 239 0660 tai jätä viesti verkkolomakkeella täällä.