Mitä IT-tuki tekee?

Tie­to­ko­nei­den huol­to, oh­jel­mis­to­jen päi­vi­tys, verk­koyh­teyk­sien var­mis­ta­mi­nen ja tek­nis­ten on­gel­mien rat­kai­su kuu­lu­vat kaik­ki IT-tuen vas­tuua­luei­siin. IT-tuen asian­tun­ti­jat toi­mi­vat yri­tys­ten tek­ni­se­nä sel­kä­ran­ka­na pi­täen jär­jes­tel­mät toi­min­nas­sa, tie­to­tur­van ajan ta­sal­la ja käyt­tä­jät tyy­ty­väi­si­nä. He vas­taa­vat se­kä vä­lit­tö­miin on­gel­ma­ti­lan­tei­siin et­tä en­na­koi­vaan yl­lä­pi­toon, mah­dol­lis­taen näin yri­tyk­sen kes­kit­ty­mi­sen omaan ydin­toi­min­taan­sa.

Mi­tä IT-tu­ki te­kee?

Tek­ni­sen tuen am­mat­ti­lai­set huo­leh­ti­vat yri­tyk­sen tie­to­tek­ni­ses­tä inf­rast­ruk­tuu­ris­ta mo­ni­puo­li­ses­ti. Hei­dän päi­vit­täi­siin teh­tä­viin­sä kuu­luu käyt­tä­jien aut­ta­mi­nen eri­lai­sis­sa tek­ni­sis­sä on­gel­mis­sa, ku­ten sa­la­sa­no­jen nol­lauk­sis­sa, so­vel­lus­ten toi­min­ta­häi­riöis­sä ja lait­teis­to-on­gel­mis­sa.

Oh­jel­mis­to­jen asen­nus, päi­vi­tys ja yl­lä­pi­to on toi­nen mer­kit­tä­vä vas­tuua­lue. Tä­mä si­säl­tää se­kä työa­se­mien et­tä pal­ve­lin­ten oh­jel­mis­to­jen pi­tä­mi­sen ajan ta­sal­la, var­mis­taen yh­teen­so­pi­vuu­den ja op­ti­maa­li­sen suo­ri­tus­ky­vyn. IT-tuen asian­tun­ti­jat huo­leh­ti­vat myös tie­to­tur­vas­ta päi­vit­tä­mäl­lä vi­rus­tor­jun­taa, pa­lo­muu­re­ja ja var­muus­ko­pioin­ti­jär­jes­tel­miä.

Lait­teis­to­jen huol­to kat­taa tie­to­ko­nei­den, tu­los­ti­mien, verk­ko­lait­tei­den ja mui­den IT-lait­tei­den yl­lä­pi­don ja kor­jauk­sen. Kun lai­te vi­kaan­tuu, IT-tu­ki jo­ko kor­jaa sen tai jär­jes­tää kor­vaa­van rat­kai­sun, mi­ni­moi­den näin työs­ken­te­lyn kes­key­tyk­set.

  • Tek­ni­sen käyt­tä­jä­tuen tar­joa­mi­nen pu­he­li­mit­se, säh­kö­pos­tit­se tai pai­kan pääl­lä
  • Jär­jes­tel­mien ja oh­jel­mis­to­jen päi­vi­tys­ten hal­lin­ta
  • Tie­to­tur­van yl­lä­pi­to ja val­von­ta
  • Verk­koyh­teyk­sien toi­mi­vuu­den var­mis­ta­mi­nen
  • Lait­tei­den huol­to, kor­jaus ja elin­kaa­ren­hal­lin­ta

Mi­ten IT-tu­ki eroaa IT-yl­lä­pi­dos­ta?

Näil­lä kah­del­la toi­min­nol­la on sel­keä ero, vaik­ka ter­me­jä käy­te­tään jos­kus se­kai­sin. IT-tu­ki kes­kit­tyy pääa­sias­sa reak­tii­vi­seen on­gel­man­rat­kai­suun – kun käyt­tä­jä koh­taa on­gel­man, IT-tu­ki aut­taa sen rat­kai­se­mi­ses­sa. Tä­mä toi­min­ta on usein nä­ky­vin­tä yri­tys­ten työn­te­ki­jöil­le.

IT-yl­lä­pi­to puo­les­taan pai­not­tuu enem­män proak­tii­vi­seen toi­min­taan. Se si­säl­tää jär­jes­tel­mien val­von­taa, en­nal­taeh­käi­se­vää huol­toa, ka­pa­si­teet­ti­suun­nit­te­lua ja pit­kä­jän­teis­tä ke­hit­tä­mis­tä. IT-yl­lä­pi­don ta­voit­tee­na on var­mis­taa, et­tä on­gel­ma­ti­lan­teet ei­vät pää­se syn­ty­mään en­sin­kään.

Nä­mä toi­min­not täy­den­tä­vät toi­siaan: yl­lä­pi­to pyr­kii mi­ni­moi­maan tuen tar­peen, kun taas tu­ki vas­taa nii­hin on­gel­miin, joi­ta ei voi­da en­nal­taeh­käis­tä. Mo­nis­sa pie­nem­mis­sä yri­tyk­sis­sä sa­ma hen­ki­lö tai tii­mi hoi­taa mo­lem­pia teh­tä­viä, kun taas suu­rem­mis­sa or­ga­ni­saa­tiois­sa ne voi­vat ol­la eril­li­siä yk­si­köi­tä.

Mil­loin yri­tys tar­vit­see IT-tu­kea?

Yri­tyk­sel­le on usei­ta merk­ke­jä, jot­ka viit­taa­vat IT-tuen tar­pee­seen. Tois­tu­vat tek­ni­set on­gel­mat ovat sel­kein in­di­kaat­to­ri – kun työn­te­ki­jät koh­taa­vat jat­ku­vas­ti sa­mo­ja haas­tei­ta ja työn­te­ko kes­key­tyy sään­nöl­li­ses­ti, on ai­ka har­ki­ta am­mat­ti­mais­ta IT-tu­kea.

Kas­va­vat tie­to­tur­va­ris­kit ovat toi­nen mer­kit­tä­vä syy. Ky­be­ruh­kien li­sään­tyes­sä yri­tys­ten on var­mis­tet­ta­va, et­tä nii­den tie­to­tur­va on ajan ta­sal­la. Jos yri­tyk­sel­lä ei ole osaa­mis­ta tie­to­tur­van hal­lin­taan, ul­koi­nen IT-tu­ki voi ol­la vält­tä­mä­tön.

Myös lii­ke­toi­min­nan kas­vu usein lau­kai­see IT-tuen tar­peen. Jär­jes­tel­mien mo­ni­mut­kais­tues­sa ja käyt­tä­jä­mää­rien kas­vaes­sa tek­nis­ten on­gel­mien mää­rä tyy­pil­li­ses­ti li­sään­tyy. Li­säk­si uu­det lii­ke­toi­min­ta­so­vel­luk­set saat­ta­vat vaa­tia eri­koi­so­saa­mis­ta, jo­ta pie­nel­lä yri­tyk­sel­lä ei it­sel­lään ole.

IT-tuen tar­ve ko­ros­tuu eri­tyi­ses­ti, kun:

  • Työn­te­ki­jöi­den ai­ka ku­luu tek­nis­ten on­gel­mien rat­ko­mi­seen
  • Lii­ke­toi­min­tak­riit­ti­set jär­jes­tel­mät ei­vät toi­mi luo­tet­ta­vas­ti
  • Yri­tys ot­taa käyt­töön uu­sia tek­no­lo­gioi­ta
  • Toi­min­nan jat­ku­vuus on uhat­tu­na IT-on­gel­mien vuok­si

Mi­tä hyö­tyä IT-tues­ta on yri­tyk­sel­le?

Toi­mi­va IT-tu­ki tar­joaa yri­tyk­sel­le mo­nia konk­reet­ti­sia etu­ja. Häi­riöi­den mi­ni­moin­ti on yk­si mer­kit­tä­vim­mis­tä – no­pea rea­goin­ti on­gel­ma­ti­lan­tei­siin vä­hen­tää työn­teon kes­key­tyk­siä ja pi­tää lii­ke­toi­min­nan pyö­rät pyö­ri­mäs­sä.

Työn­te­ki­jöi­den tuot­ta­vuus pa­ra­nee, kun he voi­vat kes­kit­tyä omaan työ­hön­sä tek­nis­ten on­gel­mien rat­ko­mi­sen si­jaan. IT-asian­tun­ti­jat rat­kai­se­vat on­gel­mat te­hok­kaam­min, jol­loin huk­kaan me­ne­vä ai­ka vä­he­nee huo­mat­ta­vas­ti.

Am­mat­ti­mai­nen IT-tu­ki pa­ran­taa myös tie­to­tur­vaa. Sään­nöl­li­set päi­vi­tyk­set, asian­mu­kai­set suo­jauk­set ja tie­to­tur­va­käy­tän­tö­jen val­von­ta pie­nen­tä­vät mer­kit­tä­väs­ti tie­to­mur­to­jen ja hait­taoh­jel­mien ris­kiä.

Kus­tan­nus­ten hal­lin­ta on niin ikään tär­keä hyö­ty. Vaik­ka IT-tu­ki on in­ves­toin­ti, se mak­saa it­sen­sä ta­kai­sin vä­hen­ty­nei­nä häi­riöi­nä, pi­den­ty­nei­nä lait­tei­den käyt­töi­kä­nä ja te­hok­kaam­pi­na IT-han­kin­toi­na. IT-tuen avul­la yri­tys voi myös skaa­la­ta IT-re­surs­se­jaan jous­ta­vas­ti tar­pei­den mu­kaan.

Kuin­ka va­li­ta so­pi­va IT-tu­ki­pal­ve­lu yri­tyk­sel­le?

Oi­kean IT-tu­ki­pal­ve­lun va­lin­ta läh­tee yri­tyk­sen tar­pei­den tun­nis­ta­mi­ses­ta. Huo­mioi en­sin yri­tyk­se­si ko­ko ja toi­mia­la – pie­nel­le mark­ki­noin­ti­toi­mis­tol­le riit­tää eri ta­son tu­ki kuin mo­ni­pis­tei­vä­huo­neil­le tai ter­vey­den­huol­lon toi­mi­jal­le.

Bud­je­tin rea­lis­ti­nen ar­vioin­ti on vält­tä­mä­tön­tä. IT-tuen kus­tan­nus­ra­ken­ne vaih­te­lee: voit mak­saa kiin­teää kuu­kau­si­mak­sua, tun­ti­pe­rus­tei­ses­ti tai yk­sit­täi­sis­tä toi­men­pi­teis­tä. Mie­ti, mi­kä mal­li so­pii par­hai­ten yri­tyk­se­si ta­lou­teen ja tar­pei­siin.

IT-tuen saa­ta­vuus ja rea­goin­tiai­ka ovat kriit­ti­siä te­ki­jöi­tä. Jos lii­ke­toi­min­ta­si on täy­sin riip­pu­vai­nen IT-jär­jes­tel­mis­tä, tar­vit­set to­den­nä­köi­ses­ti 24/7-tu­kea no­peal­la vas­tea­jal­la. Toi­saal­ta, jos toi­min­ta­si kes­tää pi­dem­män­kin kat­kon, voit sääs­tää va­lit­se­mal­la ra­joi­te­tum­man pal­ve­lua­jan.

Yri­tyk­sen on myös pää­tet­tä­vä IT-tuen to­teu­tus­mal­li:

  • Si­säi­nen IT-tu­ki: oma hen­ki­lös­tö, täy­si kont­rol­li, mut­ta kor­keam­mat kiin­teät kus­tan­nuk­set
  • Ul­kois­tet­tu IT-tu­ki (IT ul­kois­tus): asian­tun­ti­ja­pal­ve­lu, jous­ta­vuus, yleen­sä kus­tan­nus­te­ho­kas eri­tyi­ses­ti pk-yri­tyk­sil­le
  • Hyb­ri­di­mal­li: pe­rus­tu­ki si­säi­ses­ti, eri­tyi­so­saa­mi­nen ja ruuh­ka­hui­put ul­kois­tet­tu­na

IT-tuen par­haat käy­tän­nöt yri­tyk­sis­sä

Te­ho­kas IT-tu­ki pe­rus­tuu en­na­koi­vaan toi­min­taan. Sään­nöl­li­nen jär­jes­tel­mien mo­ni­to­roin­ti ja yl­lä­pi­to eh­käi­see on­gel­mia en­nen kuin ne vai­kut­ta­vat lii­ke­toi­min­taan. Täs­sä K-S Kont­to­ri­pis­teel­lä val­von­ta­jär­jes­tel­mät tuot­ta­vat reaa­liai­kais­ta tie­toa asiak­kai­den IT-ym­pä­ris­töis­tä, mah­dol­lis­taen no­pean rea­goin­nin.

Käyt­tä­jien kou­lu­tus vä­hen­tää tu­ki­pyyn­tö­jen mää­rää mer­kit­tä­väs­ti. Kun työn­te­ki­jät osaa­vat rat­kais­ta pe­ru­son­gel­mat it­se ja tie­tä­vät, mi­ten vält­tää ylei­sim­mät vir­he­ti­lan­teet, IT-tu­ki voi kes­kit­tyä vaa­ti­vam­piin teh­tä­viin.

Do­ku­men­toi­dut pro­ses­sit ja tie­tä­mys­kan­ta no­peut­ta­vat on­gel­man­rat­kai­sua. Ylei­sim­mät on­gel­mat rat­kai­sui­neen kan­nat­taa do­ku­men­toi­da, jol­loin rat­kai­suai­ka ly­he­nee ja pal­ve­lun laa­tu py­syy ta­sai­se­na.

Toi­mi­va IT-tu­ki vaa­tii myös sään­nöl­lis­tä ar­vioin­tia ja ke­hit­tä­mis­tä. Seu­raa­mal­la tu­ki­pyyn­tö­jen mää­rää, tyyp­pe­jä ja rat­kai­suai­ko­ja voi­daan tun­nis­taa tois­tu­via on­gel­mia ja ke­hi­tys­koh­tei­ta.

K-S Kont­to­ri­pis­te so­vel­taa näi­tä käy­tän­tö­jä tar­joa­mal­la asiak­kail­leen sel­keät pal­ve­lup­ro­ses­sit, en­nal­taeh­käi­se­vät huol­to­pal­ve­lut se­kä käyt­tä­jä­kou­lu­tuk­sia. Mo­ni­puo­li­nen osaa­mi­nen mah­dol­lis­taa se­kä no­pean rea­goin­nin akuut­tei­hin on­gel­miin et­tä pit­kä­jän­tei­sen IT-ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mi­sen.

Ai­hee­seen liit­ty­vät ar­tik­ke­lit

Arkisto

04 huhtikuun, 2025

Miten päivittää toimiston tietoturva vuoden 2025 vaatimuksiin

03 huhtikuun, 2025

Mitä on ICT?

02 huhtikuun, 2025

Mitä on IT-konsultointi?

30 tammikuun, 2025

Infonäytöt viestintään, mainontaan ja tiedottamiseen

30 tammikuun, 2025

Infonäytöt aulatiloihin, toimistoihin ja mainosikkunoihin